Strona głównaWakacjePrawa pasażerów linii lotniczych strona 4 / 5

Prawa pasażerów linii lotniczych

strona 4 / 5

Prawa pasażerów linii lotniczych [© Tyler Olson - Fotolia.com]

Uszkodzenia ciała lub zgon w wypadku

Masz prawo do wystąpienia o odszkodowanie za obrażenia lub zgon najbliższych na skutek wypadku podczas lotu obsługiwanego przez przewoźnika z Unii Europejskiej do jakiegokolwiek portu lotniczego na świecie. Pasażer ma prawo do zaliczki w celu pokrycia natychmiastowych potrzeb finansowych.

Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione szkody, możesz dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarł umowę, lub obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.

Wyjazdy zorganizowane

Oprócz opisanych powyżej praw, pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko organizatorom wyjazdu turystycznego za niewykonanie usług przewidzianych w umowie zawartej w jednym z krajów UE, bez względu na docelowe miejsce podróży.

Prawa te obowiązują w przypadku niezapewnienia odpowiedniego przelotu przewidzianego w umowie zawartej między z organizatorem wyjazdu a pasażerem. Ponadto jeżeli organizator nie wywiąże się z umowy w odniesieniu do znaczącej części zorganizowanego wyjazdu, jest zobowiązany do zapewnienia alternatywnych świadczeń łącznie z przewozem, bez żadnych dodatkowych kosztów dla uczestnika wyjazdu.

Co zrobić, jeśli przewoźnik lotniczy zawiedzie?

Kiedy pasażer stwierdza, że opóźnienie powiększa się do rozmiarów trudnych do zaakceptowania, albo też, gdy odebrany właśnie bagaż jest uszkodzony lub nie można go odnaleźć - pierwszym krokiem winno być zwrócenie się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot z prośbą o rozwiązanie problemu. Dobrze jest zwrócić uwagę na to w jaki sposób następuje rejestracja takiego zgłoszenia, wskazane jest uzyskanie pisemnego potwierdzenia zgłoszenia.

Gdy jednak przewoźnik nie rozwiąże problemu zadowalająco, należy szukać rozstrzygnięcia w instytucjach trzecich - poza relacją klient-przedsiębiorca.

Ochroną pasażerów w krajach Unii Europejskiej, stosunkowo od niedawna zajmują się wyspecjalizowane organy administracji publicznej, w Polsce rolę tę przyjął na siebie Urząd Lotnictwa Cywilnego, a ściślej funkcjonująca w jego strukturach Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP). Nadzorcze kompetencje tej instytucji skupiają się na problemie odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu i znacznego opóźnienia.

Obok ULC pomocy udzielić może Europejskie Centrum Konsumenckie jako, że dysponuje ono w ramach europejskiej sieci ECC-Net instrumentami do wyjaśniania lub pomocy w rozstrzyganiu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym, we wszystkich państwach Unii Europejskiej.

W zakresie pomocy konsumentom ważną funkcję mogą również spełniać instytucje pierwszej linii ochrony konsumenta tj. stowarzyszenia konsumenckie i powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów.


Strony : 1 2 3 4 5

Beata Szkodzin / eGospodarka.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • eGospodarka.pl
  • Pola Nadziei
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy