Strona głównaWakacjeŚwięto zakupoholików - zimowe wyprzedaże w europejskich metropoliach strona 2 / 2

Święto zakupoholików - zimowe wyprzedaże w europejskich metropoliach

strona 2 / 2

Święto zakupoholików - zimowe wyprzedaże w europejskich metropoliach
W razie kłopotów

Co jednak zrobić, gdy po powrocie do domu zakupiony towar okaże się wadliwy, lub po prostu przestanie nam się podobać? Radą służy Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl), które po raz kolejny przygotowało listę informacji dla konsumentów zaopatrujących się poza granicami kraju.

Kupując towary na wyprzedaży mamy takie same prawa, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go na wyprzedaży. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy kupiliśmy towar przeceniony ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt. Jeśli jednak w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie.

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS a po usunięciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

1. Jak napisać reklamację do zagranicznego sprzedawcy?

W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Do reklamacji należy dołączyć paragon lub inny dowód zakupu i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

2. Czy można zwrócić towar, który nie ma wad?

Jeśli towary kupione w wyprzedażowej gorączce okażą się nam niepotrzebne i zapragniemy je oddać sprzedawca prowadzący działalność w Unii Europejskiej nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru wolnego od wad. Jednak w niektórych krajach (np. w Norwegii) możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Także wiele europejskich sklepów sieciowych przyjmuje zwroty w określonym terminie (np. 30 dni). Dlatego zawsze warto zapytać, czy dany sklep oferuje taką możliwość.

3. Gdzie oddać do naprawy kupiony za granicą sprzęt elektroniczny?

Kupując za granicą sprzęt elektroniczny należy zwrócić uwagę na zasięg obowiązywania gwarancji i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może bowiem zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania towaru będziemy musieli odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się za granicą, koszty wysyłki mogą znacznie przewyższać korzyści z obniżonej ceny.

Zestawienie terminów wyprzedaży w 27 krajach Europy:
  • Austria – zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia/połowy lutego
  • Belgia – trwają przez cały styczeń
  • Bułgaria- zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają maksymalnie przez miesiąc
  • Cypr – rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek lutego, koniec – czwarta sobota lutego
  • Czechy – zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają zwykle 1-2 miesiące
  • Dania – nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wg swojego uznania
  • Estonia – zwykle od początku stycznia, trwają przez cały miesiąc
  • Finlandia - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia
  • Francja – początek 11 stycznia (w kilku departamentach wcześniej), trwają max. 5 tygodni
  • Hiszpania – w większości regionów wyprzedaże startują 7 stycznia, trwają do końca lutego/pierwszych dni marca
  • Holandia - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia
  • Irlandia - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia
  • Islandia - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia
  • Litwa - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia
  • Łotwa - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają przez 2 miesiące
  • Luksemburg – od 2 stycznia do 21 stycznia
  • Malta – trwają przez cały styczeń
  • Niemcy – większość sklepów rozpoczyna wyprzedaże w ostatnim tygodniu stycznia i trwają one przez pierwszy tydzień lutego
  • Norwegia - nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wg swojego uznania
  • Portugalia – od 28 grudnia do 28 stycznia
  • Rumunia – zwykle od 15 stycznia, trwają max. do 15 kwietnia
  • Słowacja - zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają max. do końca lutego
  • Słowenia – początek w pierwszy poniedziałek stycznia, trwają maksymalnie przez 60 dni
  • Szwecja – zwykle zaczynają się tuż po Świętach i trwają do końca stycznia/połowy lutego
  • Węgry – zaczynają się po Świętach i trwają przez cały styczeń
  • Wielka Brytania – zaczynają się 26 grudnia, czas trwania różni się w poszczególnych sklepach
  • Włochy – w tym roku we wszystkich 20 regionach rozpoczynają się 5 stycznia i potrwają nie dłużej niż 60 dni

Strony : 1 2
 

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy