19-06-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę umów, regulaminów świadczenia usług oraz materiałów reklamowych w 137 firmach turystycznych wybranych losowo na terenie całego kraju. Wyniki są porażające: nieprawidłowości stwierdzono aż u 96,4% z nich.
W opinii UOKiK wielu przedsiębiorców nie przestrzega przepisów ustawy o usługach turystycznych, zgodnie z którymi koszt imprezy może ulec zmianie tylko w przypadku, gdy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych sytuacjach. Zgodnie z prawem cena wycieczki nie może ulec zmianie na 20 dni przed jej rozpoczęciem, tymczasem niektóre firmy zastrzegają sobie możliwość zmiany cen nawet dwa tygodnie przed terminem.
Urząd kwestionuje także zawarte w umowach zapisy, zgodnie z którymi klient ma prawo odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy cena wycieczki wzrośnie o więcej niż 15%, a zgodnie z prawem konsument powinien mieć takie prawo niezależnie od wysokości podwyżki.
Kolejną nieprawidłowością jest - zdaniem UOKiK – takie sformułowanie umowy, które daje firmie prawo do zmiany programu i warunków imprezy, a w przypadku, gdy klient chce odstąpić od umowy, musi zapłacić karę. Przepis prawne są w tej sprawie jasne: w przypadku, gdy przedsiębiorca musi zmienić istotne warunki kontraktu (np. kategorię hotelu), powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta, a ten ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wpłaconych pieniędzy, bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Inne nieprawidłowości stwierdzone przez UOKiK w skontrolowanych firmach to: ograniczanie odpowiedzialności biur za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, uciążliwe dla turystów formalności związane z dochodzeniem swoich praw w przypadku niezadowolenia z zakupionej usługi i ograniczenie odpowiedzialności organizatora w przypadku ofert last minute. Umowy tego rodzaju nie są w świetle obowiązujących przepisów „ofertami specjalnymi”, co oznacza, że zawierającemu je klientowi przysługuje pełny zakres ochrony, w tym prawo do reklamacji.
Efektem przeprowadzonej przez Urząd kontroli jest wszczęcie 101 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i wezwanie 73 organizatorów do dobrowolnej zmiany zakwestionowanych postanowień.
UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się problemów prawnych w związku z zawarciem umowy z organizatorem usług turystycznych, jej obsługą lub wypowiedzeniem konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.