Strona głównaWakacjeSerwisy turystyczne (jeszcze) nieprzyjazne niepełnosprawnym i seniorom

Serwisy turystyczne (jeszcze) nieprzyjazne niepełnosprawnym i seniorom

Specjalne oferty wycieczek dla seniorów czy osób niepełnosprawnych to już niemal standard w większości biur podróży. Jednakże przeprowadzone badania ujawniły gorzką prawdę o stosunku sporej części serwisów turystycznych do klientów mających problemy ze wzrokiem.
Popularne serwisy oferujące wyjazdy turystyczne zostały przebadane przy współudziale osób niepełnosprawnych. Do testów użyto dwóch programów czytających Jaws i Window Eyes oraz programu powiększającego Lunar. Badania wykonano w dwóch zakresach. Pierwszy polegał na analizie dostępności i płynności nawigacji na witrynach. Uczestnicy testu zbadali osiem kluczowych elementów: tytuł strony, opis i poprawna hierarchia nagłówków, mapa serwisu, opis linków, opis pól formularzy, kontrast, jednolitość czcionek i wrażenie ogólne. Drugi zakres polegał na wykonaniu konkretnej czynności lub uzyskaniu szczegółowych informacji dotyczących danego serwisu, np. znajdź ofertę Last Minute na dowolną wycieczkę do Egiptu lub znajdź numer do telefonicznej informacji bądź rezerwacji.


Niestety w świetle przeprowadzonych badań okazuje się, że nielicznym serwisom zależy na turyście słabiej widzącym. Większość portali popełnia te same grzechy niedostępności: nieprawidłowa hierarchia nagłówków, źle lub wcale nieopisane pola wyszukiwarek, przyciski graficzne nie posiadające alternatywnych opisów, a zatem niewidoczne bądź niezrozumiałe dla użytkowników korzystających z programów czytających. Prawie wszędzie występują nieopisane linki, co przy ich dużej liczbie na stronie praktycznie uniemożliwia nawigację. Błędów jest niestety znacznie więcej.


Podejście do klientów niepełnosprawnych powoli się zmienia także w branży turystycznej i tworzonych jest coraz więcej serwisów „pozbawionych barier" z których mogą korzystać wszyscy bez względu na niepełnosprawność. Jako przykład serwisu dostępnego Fundacja Widzialni podaje qtravel.pl, który po audycie otrzymał certyfikat Strona Przyjazna Niewidomym.


Niestety większość z portali nie okazała się dostępna, a tym bardziej przyjazna dla osób niewidzących i słabo widzących. Przebadane portale „giganty" nie zostały zbudowane ze świadomością dostępności, co może dziwić biorąc pod uwagę, że ok. 6 mln Polaków to osoby niepełnosprawne, z czego aż 30 procent to osoby z niepełnosprawnością wzroku. Problemy z widzeniem mają także liczni seniorzy. To warta uwagi duża grupa klientów, która nie powinna być w żaden sposób dyskryminowana w dostępie do ofert turystycznych.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy