29-01-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Biura podróży jako dodatkowe korzyści gwarantują między innymi niezmienność ceny usługi i możliwość bezpłatnego odstąpienia od umowy. Czy te „przywileje” nie są jednak automatycznie zapewniane przez prawo?
- Przed podpisaniem umowy z biurem podróży zastanówmy się, czy przedstawiane nam warunki nie są jedynie ładnym opakowaniem marketingowym. Wiele z nich w rzeczywistości nie stanowi atrakcyjnej wartości dodanej, ponieważ niektóre uprawnienia przysługują nam z samej ustawy. Zanim więc zapłacimy za te opcje, lepiej poznajmy swoje prawa – radzi Bartosz Kempa, radca prawny z Kancelarii Prawnej Kempa i Wspólnicy oraz serwisu Zmarnowanyurlop.pl.
Niezmienność ceny usługi turystycznej gwarantuje nam ustawodawca. Jeśli jednak w umowie z biurem podróży znajduje się zapis pozwalający na zmianę kosztów, wówczas ma ono do tego prawo. Ale może to zrobić nie później niż 21 dni przed planowaną podróżą i tylko z powodu wzrostu kursu albo wzrostu opłat administracyjnych lub transportowych. Jeżeli biuro nie uzasadni podniesienia ceny, wówczas wolno nam odstąpić od umowy, a nawet domagać się rekompensaty za zmarnowany urlop.
Jeśli zmienia ważne dla nas warunki umowy, zawsze możemy bezpłatnie od niej odstąpić. Jeśli natomiast rezygnujemy z wycieczki z przyczyn leżących po naszej stronie, agencja turystyczna ma prawo obciążyć nas dotychczasowo poniesionymi kosztami związanymi np. z rezerwacją hotelu czy samolotu. Nie może jednak oczekiwać zapłaty całej ceny za wycieczkę.
W każdym momencie wolno nam również zrezygnować z wyjazdu i wskazać na nasze miejsce inną osobę. - Nie potrzebujemy do tego zgody biura podróży, wystarczy jedynie je o tym powiadomić – informuje ekspert.