Strona głównaWakacjeWakacyjne zakupy na polskich lotniskach

Wakacyjne zakupy na polskich lotniskach

Liczba Polaków spędzających wakacje za granicą stale rośnie. Sprzyjają temu czynniki ekonomiczne i rosnąca konkurencyjność oferty dzięki nowym destynacjom i przewoźnikom. Polski turysta lata coraz częściej, wydaje na wakacje więcej pieniędzy i... robi większe zakupy na lotnisku.
Wakacyjne zakupy na polskich lotniskach [© Stanislav Komogorov - Fotolia.com] Według prognoz dla biur podróży obecny sezon może być nawet o jedną trzecią lepszy od zeszłego. Poprawę sytuacji odczuwa cała branża turystyczna. Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce, prześwietliła koszyk zakupowy pasażerów . Wyniki nastrajają optymistycznie. Porównując zakupy Polaków w tym i zeszłym roku można śmiało powiedzieć, że portfele podróżnych mają się coraz lepiej. W pierwszym półroczu 2014 r. Baltona osiągnęła o 59 proc. większe przychody niż rok temu. Na podsumowanie wyników sprzedaży z tegorocznych wakacji trzeba jeszcze poczekać, gdyż w branży travel retail sezon zaczyna się pod koniec czerwca i trwa do końca września.

Turysty portret własny

zakupy na lotniskach nie tylko różnią się od pozasezonowych pod względem ilościowym. Różnica polega przede wszystkim na zawartości koszyka. W sezonie urlopowym na lotniskach dominuje inny profil pasażera, a co za tym idzie, także inne potrzeby zakupowe.

W porównaniu z okresem międzywakacyjnym, w lecie wielokrotnie wzrasta liczba pasażerów lotów charterowych, podczas gdy odsetek pasażerów tanich linii lotniczych podróżujących w celach zarobkowych (kierunki północne, m.in. Wielka Brytania, Irlandia), notuje lekki spadek.

Dzięki obowiązkowi ewidencji kart pokładowych kupujących w celach akcyzowych Baltona ma dostęp do analizy klienta, zarówno pod względem kierunków podróży, jak i potrzeb zakupowych. Statystyki pozwalają dostosować ofertę produktową do oczekiwań klientów. Pasażer wybierający się na urlop najchętniej kupuje perfumy i kosmetyki, ta kategoria produktowa stanowi około 25 proc. całości zakupów dokonywanych przez turystów, oraz importowane – 25 proc. Powszechnymi produktami w koszyku są kosmetyki pielęgnacyjne do opalania, prasa i książki stanowiące niezbędny element urlopów oraz produkty z szeroko rozumianej kategorii „artykuły pierwszej potrzeby”, czyli rzeczy, których w ferworze pakowania pasażerowie zwyczajnie zapomnieli spakować do walizek.

Dlatego znane marki kierują odrębne linie produktów przygotowane specjalnie pod kątem osób podróżujących w celach wypoczynkowych, niedostępne w asortymencie poza sezonem. I tak, na stoiskach znaleźć można kosmetyki nawet o 30 proc. tańsze niż w tradycyjnej ofercie sklepowej, również w zestawach niedostępnych poza strefą wolnocłową, jak komplety podróżne, miniaturowe wersje, czy promocyjne duo-packi, podróżne zestawy słodyczy, marki ekskluzywne dostępne wyłącznie w sklepach Baltona, popularne produkty w rozmiarze „mega”, alkohole w butelkach PET, miniaturowe „małpki”, czy limitowane edycje luksusowych alkoholi przeznaczone do sprzedaży wyłącznie w sklepach wolnocłowych. Dodatkowo w ofercie klienci znajdą akcesoria selektywnych marek z najnowszych kolekcji jak , biżuteria, okulary, torby, torebki, walizki.

W drodze powrotnej

Wśród klientów polskich sklepów wolnocłowych w sezonie wakacyjnym rośnie także odsetek pasażerów, którzy nie wyjeżdżają na urlop, a z niego wracają. Obcokrajowcy odwiedzający Polskę coraz chętniej do koszyków wrzucają dostępne w sklepach Baltona produkty regionalne.

– Największym zainteresowaniem cieszą się alkohole polskich marek i artykuły spożywcze produkcji regionalnej, najbardziej kojarzone z Polską, jak słodycze, kabanosy, grzybki, czy powidła. Oczywiście w ofercie znajdują się drobne pamiątki, jak magnesy, t-shirty, czy kubki, ale i artykuły z wyższego segmentu cenowego, np. wyjątkowa biżuteria z – mówi Andrzej Uryga.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów zza granicy Baltona we wszystkich lokalizacjach aranżuje kąciki z ofertą produktów regionalnych i pamiątek z Polski. Ofertę regionalną uzupełnia oferta produktów pamiątkowych, np. na poznańskim lotnisku w sklepie Baltona pojawiło się stoisko drużyny piłkarskiej LECH Poznań.

W Polsce coraz wyraźniej widać trend zakupów produktów regionalnych, bardzo popularny w sklepach Baltony na innych europejskich lotniskach. Przykładowo w porcie lotniczym w Montpellier największą popularnością cieszą się langwedockie wina, lokalnie wytwarzane sery, foie gras, na lotnisku w sardyńskim mieście Alghero klienci najchętniej kupują oliwki z miejscowych upraw, tłoczone w regionie oliwy, czy produkowane na wyspie makarony. Dlatego też firma systematycznie rozszerza ofertę produktów o nowe pozycje.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • EWST.pl
  • Umierać po ludzku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy