Strona głównaWakacjeSezon wakacyjny w Europie - jakie prawa ma pasażer i turysta?

Sezon wakacyjny w Europie - jakie prawa ma pasażer i turysta?

Odwołany lot do Madrytu? Opóźniony o 2 godziny pociąg do Berlina? Standard francuskiego hotelu niezgodny z jego klasą? Musisz zrezygnować z wycieczki, czy poniesiesz konsekwencje finansowe? Europejskie Centrum Konsumenta przygotowało kilka prostych rad na kłopoty w podróży - cennych tym bardziej, że właśnie na dobre zaczyna się sezon turystyczny.
Sezon wakacyjny w Europie - jakie prawa ma pasażer i turysta? Lot odwołany lub opóźniony

Jeśli jesteś na lotnisku a Twój , masz prawo bezpłatnie otrzymać posiłki i napoje a także na bieżąco być informowanym o czasie opóźnienia. Możesz także domagać się też bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a miejscem noclegu, jeżeli opóźnienie obejmuje także noc. Gdy lot zostanie odwołany, masz prawo domagać się odszkodowania od linii lotniczych (w wysokości 250 do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży) na podstawie przepisów unijnego rozporządzenia WE 261/2004.

Wyjątek: jeśli problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku, możesz w ciągu 7 dni żądać zwrotu ceny biletu, jednak dodatkowe odszkodowanie za stracony urlop nie będzie Ci przysługiwało.

Zaginiony bagaż

Jeśli wylądowałeś w miejscu docelowym bez bagażu albo został on uszkodzony, jeszcze w czasie pobytu na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie konsument.gov.pl

- Warto zwrócić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higieny osobistej czy ubrań, jeśli bagaż zaginął lub jest opóźniony. Można też zakupić je na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki w składanej reklamacji. Powinny to być racjonalne wydatki, nie należy liczyć na zwrot pieniędzy za zakup drogich markowych ubrań czy kosmetyków – radzi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Za zniszczenie walizki lub linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Wyceny odokonuje się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie ma paragonów lub faktur, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego zadeklarowanej masy, co jest mniej korzystne.

Opóźnienie pociągu lub autokaru

Gdy podróż pociągiem do Berlina lub Szczecina wydłużyła się o dwie godziny, masz prawo domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie przysługuje odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Prawo to dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami typu: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.

We wspomnianej sytuacji poproś konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.

Opóźnienie także można reklamować u organizatora wyjazdu. Aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty, jakiej masz prawo się domagać.

Problemy z wypożyczalnią samochodów za granicą

W wielu wypożyczalniach do wynajęcia auta niezbędne jest okazanie karty kredytowej, na której dokonywana jest tzw. autoryzacja - czyli zablokowanie odpowiedniej sumy do czasu zwrotu pojazdu. Przed podpisaniem umowy sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. W przypadku promocyjnej oferty z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, wynajmujący płaci z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Dzięki temu unikniesz posądzenia o dokonanie zniszczeń i niesłusznego obciążenia Twojej karty kredytowej.

Zaniżony standard hotelu?

Jeśli pokój hotelowy nie odpowiada standardowi, jaki gwarantowano w umowie, np. znajduje się w przyziemiu, a na ścianie jest grzyb, złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Do wycenienia szkody przydatna jest . To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.

Rezygnacja z wcześniej wykupionej wycieczki lub rezerwacji apartamentu

Zakup przez Internet: Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji (w ciągu 7 dni roboczych w UE i 10 dni kalendarzowych w Polsce) nie przysługuje m.in. w przypadku zakupu biletów lotniczych, wycieczek czy dokonywania rezerwacji noclegu przez Internet. Jeśli surfując w Internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego (w przypadku hoteli w Austrii i Włoszech zdarza się, że jest to 80 proc. wartości rezerwacji).

Zakup w biurze podróży: Organizator ma prawo obciążyć Cię kosztami odstępnego, jeśli po podpisaniu umowy rezygnujesz z wycieczki. Możesz się zabezpieczyć, wykupując wcześniej ubezpieczenie od rezygnacji.

Gdzie uzyskasz pomoc?

Niemieckie linie lotnicze zagubiły lub zniszczyły Twój bagaż? Hiszpańskie biuro podróży nie wywiązało się z umowy? Masz problem z włoską wypożyczalnią samochodów, która niesłusznie obciążyła Twoją kartę kredytową? Zgłoś się po BEZPŁATNĄ pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE (tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00 - 14:00).

ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców (np. linii lotniczych, hotelu, biura podróży) zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony lub napisać na adres info@konsument.gov.pl.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć