29-06-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Okres wakacyjny zachęca do dokładniejszego przyjrzenia się tematyce reklamacji imprezy turystycznej. Zyskują one coraz większą popularność, jednak świadomość praw korzystającego z takiej formy wypoczynku wciąż jest niska. Niezależnie od ceny wycieczki i trybu jej zakupienia biuro podróży zobowiązuje się dostarczyć nam pełnowartościową usługę. Jeżeli organizator nie wywiąże się z umowy i nie zapewni warunków, jakie obiecał w umowie, mamy możliwość złożenia reklamacji imprezy turystycznej.
Impreza turystyczna - co to jest?Pojęcie imprezy turystycznej wyjaśnia w art. 3 pkt 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Na jej podstawie możemy zdefiniować ją jako co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny, albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Ustawa definiuje także usługi jako usługi przewodnickie, hotelarskie i wszystkie inne, świadczone turystom.
Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej? Imprezę turystyczną możemy reklamować na podstawie przepisów o niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązania, zawartych w kodeksie cywilnym. Oprócz tego można powołać się na przepisy ustawy o usługach turystycznych - art. 16b szczegółowo opisuje problematykę złożenia reklamacji i samą procedurę reklamacyjną.
Klient nierzetelnego biura podróży nie musi składać - ma prawo zwrócić się ze swoimi roszczeniami bezpośrednio do sądu. Sam proces jest jednak długi i kosztowny, warto więc rozpocząć dochodzenie swoich praw od złożenia reklamacji. Istnieje też możliwość złożenia skargi do samorządu gospodarczego, urzędu marszałkowskiego województwa lub do Ministerstwa Sportu i Turystyki, nie jest to jednak równoznaczne ze złożeniem reklamacji.
Termin złożenia reklamacji imprezy turystycznejReklamację powinno się złożyć nie później niż 30 dni od dnia zakończenia wyjazdu. Skrócenie tego terminu jest niedozwolone i wszelkie modyfikujące go zapisy, zawarte w regulaminie organizatora, uznawane są za klauzule niedozwolone. Organizator musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji - jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
Kto i do kogo może złożyć reklamację imprezy turystycznej? Każdy klient, czyli osoba która zamierza zawrzeć lub zawarła na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a przedmiot umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, może złożyć reklamację. Co ważne, może to być nie tylko osoba fizyczna, ale także osoba prawna - na przykład firma wykupująca wyjazd dla pracowników.
Reklamację składa się do organizatora imprezy turystycznej, nawet jeżeli wycieczkę kupiliśmy bezpośrednio u agenta. Agent nie odpowiada za jakość wycieczki i złożenie reklamacji na jego ręce może tylko wydłużyć proces reklamacyjny.
Forma i treść reklamacji imprezy turystycznejPrzepisy prawa nie przewidują szczególnej formy dla reklamacji, będzie ona zatem ważna niezależnie od formy, w jakiej ją przedłożymy, pod warunkiem, że zawrzemy w niej wszystkie ważne informacje, takie jak nasze dane (imię, nazwisko adres, telefon kontaktowy), dane organizatora (nazwa, adres siedziby), dokładne oznaczenie umowy, opis wad wyjazdu, wysokość kwoty, jakiej żądamy w ramach odszkodowania lub kwoty obniżenia ceny usługi turystycznej, oznaczenie miejsca i daty złożenia reklamacji, podpis reklamującego, a także numer konta bankowego, na które odszkodowanie powinno być wpłacone.
Warto także załączyć dowody potwierdzające przedstawione nieprawidłowości - mogą to być zdjęcia, oświadczenia innych osób uczestniczących w wyjeździe lub rachunki za usługi, które miały być bezpłatne.
Zadośćuczynienie za stracony urlopUrlop jest według orzecznictwa polskich sądów dobrem osobistym, a nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora jest jego naruszeniem. W związku z tym możemy też wstąpić na drogę sądową i w ten sposób żądać od organizatora imprezy turystycznej zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, jaką jest zmarnowany urlop.