Strona głównaWakacjeOto rozwiązanie dla ludzi, którzy powtarzają: „nie mogę spać”: kemping na weekend

Oto rozwiązanie dla ludzi, którzy powtarzają: „nie mogę spać”: kemping na weekend

Oto świetna wymówka, by wyrwać się domu na weekend - kemping pomoże przywrócić odpowiedni rytm dobowy i osłabi problemy ze snem.
Oto rozwiązanie dla ludzi, którzy powtarzają: „nie mogę spać”: kemping na weekend [© alexbrylovhk - Fotolia.com] Kłopoty ze snem to jedna z najpowszechniejszych dolegliwości współczesnych ludzi. Wielu z nas jest przepracowanych, a szybkie życie sprawia, że trudno nam zasnąć, rano zaś nie możemy podnieść się z łóżka. Statystyki są alarmujące - coraz szersza grupa ludzi zażywa leki uspokajające i nasenne. W nowym badaniu odkryto, że sposobem na lepszy sen może być wyjazd na kemping.

Naukowcy z University of Colorado monitorowali cykl snu osób przebywających jedynie w swoich domach i tych, którzy spędzili weekend na kempingu bez sztucznego światła. Ci ostatni nie tylko wcześniej kładli się spać, ale też przesunęła się u nich pora wydzielania .

Melatonina to hormon wydzielany w odpowiedzi na ciemne otoczenie, który sprawia, że stajemy się senni. Obecnie jednak problemem jest to, że u wielu z nas z powodu patrzenia przez długie wieczorne godziny w ekrany telewizora lub monitora, wspomniana substancja jest wydzielana coraz później i nasze biologiczne zegary się rozregulowują.

W ramach badań monitorowano poziom melatoniny i jakość snu dziewięciu osób na półkuli północnej, które latem wyjechały na kemping oraz pięciorga ludzi, którzy pozostali w domu. Okazało się, że ci pierwsi zasypiali niemal dwie godziny wcześniej i również wcześniej wstawali. Różnica była jeszcze większa, gdy pięć osób wyjechało na kemping na cały tydzień w czasie przesilenia zimowego - dodatkowy czas na świeżym powietrzu sprawił, że melatonina była uwalniana w ich organizmiach aż 2,6 godziny wcześniej niż przed eksperymentem.

Jak wnioskują uczeni, już krótka, np. weekendowa, „ucieczka" od codziennego spsoobu funkcjonowania, a właściwie - od sztucznego światła - przywraca do stanu sprzed niekorzystnych modyfikacji.

Późne chodzenie spać tak powszechne we współczesnych społeczeństwach ma związek z negatywnymi wynikami wydajności i problemami takimi jak: poranna , powodowanie wypadków, , , oraz otyłość, komentują wyniki autorzy badań. Współczesny styl życia przyczynia się do przesunięcia dobowego rytmu niezależnie od pory roku, ale weekendowa wyprawa można szybko przywrócić nasz dobowy zegar, dodają badacze.

O badaniach można przeczytać w Current Biology.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIESIĘĆ + PIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • eGospodarka.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X