Strona głównaWakacjeJakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych?

Jakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych?

Gdzie zwrócić się, kiedy zaginie bagaż? Co musi zagwarantować przewoźnik, gdy lot jest opóźniony lub został odwołany? Pasażerowi przysługuje wówczas prawo do reklamacji i odszkodowania, o wysokości - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet do 4800 złotych.
Jakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych? Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Jeden na cztery wnioski wpływające do Europejskiego Centrum Konsumenckiego dotyczy zagubionego bądź zniszczczonego bagażu. Aż połowa skarg związana jest z odwołaniem bądź opóźnieniem lotu.

Jakie działania powinien podjąć , kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?Zagubiony bagaż
Według Europejskiego Stowarzyszenia Linii Lotniczych codziennie na świecie ginie ok. 90 tysięcy sztuk bagażu. tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania.
- Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.
Lot odwołany, lot opóźniony
Jeżeli linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem. Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1 godzinę, a kończy nie później niż 2 godziny w stosunku do pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą.
Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiązek i nie powiadomi swoich klientów z odpowiednim wyprzedzeniem, mogą oni ubiegać sie o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysługuje rekompensata ok. 1000, która wzrasta wraz ze wzrostem odległości. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5 godzin, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniędzy i powrócić do portu początkowego zupełnie za darmo.

Serwis świąteczny senior.pl

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 22:21:04, 17-02-2012 Mar-Basia

    Wszystki "pikne" na papierze. Niestety w momencie, kiedy pasazer sklada wniosek o odszkodowanie wlacza sie IGNOR lini lotniczej.....chyba, ze jest to czesty pasazer business lub pierwszej klasy. Wtedy piosenka jest spiewana innym tonem.

    Jednym z lepszych "zabezpieczen" jest oplata podrozy karta kredytowa VISA Premiere/ GOLD.
    ... zobacz więcej
  • 22:25:07, 17-02-2012 Ojanna

    Ja mam dobre doświadczenia z liniami. Lot zwrócił pieniądze za uszkodzoną walizkę. Szwajcarskie linie zwróciły koszty podróży innymi środkami lokomocji, gdy odwołane były loty z Zurichu do Warszawy - wypożyczenie samochodu, taksówki itd. Zaginiony bagaż dostawałam dzień później z dostawą do domu
  • 01:20:19, 18-02-2012 Mar-Basia

    Cytat:
    Ojanna
    Ja mam dobre doświadczenia z liniami. Lot zwrócił pieniądze za uszkodzoną walizkę. Szwajcarskie linie zwróciły koszty podróży innymi środkami lokomocji, gdy odwołane były loty z Zurichu do Warszawy - wypożyczenie samochodu, taksówki itd. Zaginiony bagaż dostawałam dzień później z dostawą do domu

    Hmmm, maz w "branzy" robi swoje. Co do linii szwajcarskich - to normalka. Klopoty sa w liniach czarterowych, czesto w amerykanskich...no i afrykanskich.

    Osobiscie, nie mialam zlego doswiadczenia, bo mam dobre ubezpiecznie.
    ... zobacz więcej
  • 07:44:04, 18-02-2012 babciela

    Marbello- podczas lotu do Alicante - zginąl caly mój bagaż. Do dzisiaj go - oczywiscie nie odzyskalam- ale Iberia po roku walki oddala mi znaczna czesc wartosci- odszkodowanie polskie- to w Polsce. Acha, i miałam opłacona przez Iberię podroz do Madrytu- celem odszukania bagazu( oczywiscie - wykorzystałam to inaczej).
    Dzisiaj przewodnik bardzo pilnuje bagazu, bo sa duze kary za - nawet drobne opoznienie.
  • 19:52:07, 19-02-2012 tomeh

    Nigdy nie miałem problemu z liniami lotniczymi ale latałem tylko z 3 razy. Może by było coś złego jak bym korzystał z nich częściej.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X