Strona głównaWakacjeBezstresowe latanie - jak radzić sobie z problemami?

Bezstresowe latanie - jak radzić sobie z problemami?

Zagubiony bagaż, odwołany lot lub godziny spędzone w oczekiwaniu na alternatywne połączenie? Nawet najlepiej przygotowaną wakacyjną podróż może popsuć ciąg nieoczekiwanych wydarzeń. O czym warto wiedzieć przed i podczas podróży na urlop?
Bezstresowe latanie - jak radzić sobie z problemami? Jeszcze przed wyjazdem warto dokładnie zaplanować urlop oraz zdobyć niezbędną wiedzę co zrobić w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych zdarzeń w czasie podróży. Oszczędzi to nam , który często towarzyszy wakacyjnym wyprawom.

Opóźniony lub odwołany lot

Nawet w przypadku opóźnienia lotu nad przewoźnikiem ciąży obowiązek opieki nad podróżującymi. Linie lotnicze zobligowane są do ciągłego informowania pasażerów lotu o stanie opóźnienia. W Unii Europejskiej pasażerowi przysługuje sporo praw.

- Jeżeli czas oczekiwania na połączenie przedłuża się, linie powinny zapewnić oczekującym posiłki oraz napoje, natomiast kiedy przekracza jeden dzień, darmowy nocleg oraz transport z lotniska do hotelu i z powrotem - doradza Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl.

Jeśli turysta spotka się z innym zachowaniem, stanowi to podstawę do wypłaty odszkodowania. Z tytułu nieregularności przewozów podróżujący mają prawo do złożenia reklamacji w pierwszej kolejności u przewoźnika, w następnej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC), jeśli zaś rezultat roszczeń nie będzie satysfakcjonujący, w sądzie.

Prawo do reklamacji obowiązuje, gdy lot został odwołany w terminie krótszym niż 2 tygodnie od daty planowanego wyjazdu lub gdy urlopowicze do celu podróży dotrą trzy godziny po planowanym czasie przybycia.

- Jeśli opóźnienie przekracza pięć godzin, możemy zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot ceny biletu. W przypadku lotu z przesiadką, pasażer może bezpłatnie wrócić do miejsca, z którego rozpoczynał podróż. Sumy odszkodowań, o które może ubiegać się poszkodowany wynoszą od 250 do 600 euro i uzależnione są od długości zaplanowanej trasy - dodaje Marko Birnkman.

Prawo do obowiązuje w sytuacji, kiedy nie pojawi się oferta zastępczego połączenia lub gdy podróżującego nie przyjęto na pokład z winy przewoźnika. Co ważne, odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, kiedy przyczyną odwołania rejsu jest usterka techniczna lub strajk, a także niesprzyjające warunki pogodowe lub siła wyższa.

Przykładowo, za odwołanie podróży z powodu chmury pyłu wulkanicznego ubezpieczyciele nie ponoszą odpowiedzialności.

Zagubiony bagaż

Badania pokazują, że z roku na rok zagubionego w podróży jest coraz mniej. W ubiegłym roku 99,1 proc. podróżujących otrzymało bagaż od razu po wylądowaniu. Mimo to warto wiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy podróżnik zostanie bez wakacyjnego ekwipunku. W przypadku problemów należy wypełnić protokół nieprawidłowości PIR (Property Irregularity Report) dostępny na lotnisku.

- Dla pewności najlepiej jeszcze przez wyjazdem zapoznać się z regulaminem przewoźnika. W razie zaginięcia bagażu, każdemu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, wynikające bezpośrednio z Konwencji Montrealskiej regulującej przepisy międzynarodowego przewozu osób liniami lotniczymi - doradza Marko Brinkmann .

Na złożenie reklamacji jest 7 dni, gdy walizki się odnajdą, lub 21 kiedy bagaż zostanie bezpowrotnie utracony. Maksymalne odszkodowanie na terenie UE wynosi 1131 SDR (umowna jednostka monetarna), gdzie 1 SDR to około 5,0 PLN. Wypłatę odszkodowania ustala się na podstawie zawartości bagażu, dlatego też dobrze zachować paragony i faktury potwierdzające faktyczną zawartość walizki. W przypadku braku dokumentacji rozliczeń dokonuje się na podstawie masy bagażu.

Dziecko w samolocie

Wszelkie kwestie związane z podróżowaniem z dzieckiem regulują przepisy linii lotniczych. Nie ma ograniczeń związanych z wiekiem malucha zabieranego na pokład samolotu, jednak wskazanym jest, aby taki pasażer skończył dwa miesiące. Dziecko powinno odpowiednio wcześniej zostać wyposażone w stosowne dokumenty.

- Do zagranicznych podróży dziecko uprawnia tymczasowy dowód osobisty lub paszport. Paszport może otrzymać małoletni, który ukończył 5 lat, jednak na żądanie rodziców lub opiekunów, może otrzymać go wcześniej. W takim wypadku dokument ważny jest przez 12 miesięcy - komentuje adwokat z poznańskiej kancelarii, Radosław Szajerski. Od 11 sierpnia paszporty wydawane dzieciom poniżej piątego roku życia będą ważne przez 5 lat.

- W przypadku wyrabiania dziecku dowodu osobistego niezbędna jest obecność obojga rodziców - dodaje. Co istotne, tymczasowy dowód osobisty ważny jest jedynie w krajach Unii Europejskiej. O wyrobieniu dokumentów warto pomyśleć wcześniej, ponieważ w wakacje czas oczekiwania na niezbędne papiery często się przedłuża.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 12:48:42, 07-11-2013 Alicja12

    Na podobno działa światłoterapia. Są takie słuchawki Valkee - wyczytałam, że w innych krajach ludzie je sobie chwalą a i u nas są pozytywne opinie na ich temat. Co o tym myślicie

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy